درباره هاب صادرات
هاب صادرات Export Hub شتابدهنده فرآیند های تجاری و قطب صادراتی در بازار ایران و جهان است. هدف هاب صادرات Export Hub تسریع جریان تجارت و صدور کالای فعالان اقتصادی و تولید کنندگان محترم به جای جای جهان پهناور می باشد. استفاده از خدمات هاب صادرات Export Hub دغدغه فعالان این عرصه را برطرف خواهد کرد. امیدواریم بتوانیم با ارائه خدمات ویژه و متمایز برای هر یک از فعالان اقتصادی گامی بزرگ در جهت توسعه اقتصادی ایران برداریم.
هاب صادرات Export Hub با اتکا بر توانمدی و تجربه جهانی یک سازوکار جهانی منسجم منظم یادگیرنده و مسئولیت پذیر را ایجاد کرده است. هاب صادرات Export Hub همواره خود را در معرض چالش ها قرار می دهد تا با کسب دانش ایده و تجربه های بکر دستیابی به بازار های جهانی را هموارتر کند. هاب صادرات به تفکرات برتر مشتریانش می بالد و در قبال رفاه جوامع احساس مسئولیت می کند.
هاب صادرات Export Hub به یک مرکز بزرگ تجاری بینالمللی گفته میشود که در آن خریداران و خردهفروشان متعدد مشغول فعالیت هستند. در هاب صادرات Export Hub ارزیابی عوامل موثر بر تشکیل هاب صادرات یکی از مباحث مهم در مدیریت بازاریابی صادرات و بینالمللی است. به نظر میرسد نوآوری فنی و نوآوری سازمانی دو عنصر کلیدی در موفقیت تشکیل هاب صادرات Export Hub در بازاریابی بینالمللی میباشند.
افزایش جمعیت کشور، کاهش قدرت خرید درآمدهای نفتی و مهمتر از همه پایانپذیر بودن منابع نفت، مدتها است که سیاستگذاران و برنامهریزان کشور را به این باور رسانده است که توسعه صادرات غیرنفتی و رهایی از اقتصاد تک محصولی نفت، ضرورتی اجتنابناپذیر است. براساس رویکرد منبع محور تشکیل هاب صادرات Export Hub نقش مهمی در بهرهوری دارد.
اهمیت هاب صادرات
وجود هابهای صادراتی نقش مهمی در رشد و شکوفایی اقتصاد هر کشوری دارد. منظور از هاب صادرات Export Hub همان قطب صادراتی است بنابراین برای فهم بهتر این مقوله نخست باید تعریف روشنی از صادرات وجود داشته باشد. صادرات شناختهشدهترین راهکار فراروی شرکتها برای شروع فعالیتهای بازاریابی بینالمللی است. یکی از مهم ترین دلایل این امر این است که صادرات در مقایسه با سایر روشهای بین المللی شدن به منابع کمتری نیاز دارد. کشورهای مختلف، شرکتهای خود را به صادرات تشویق میکنند زیرا این فعالیت مهم، اشتغال را در داخل کشور آنها افزایش، وضعیت رقابتی را توسعه و درآمدهای ارزی را بهبود میبخشد. دولتها به دلیل فشار رقابتی و علاقهمندی به رشد و توسعه اقتصاد ملی، تلاشهای فراوانی را جهت افزایش صادرات شرکتهای کوچک و متوسط دارند.
تشکیل هاب صادرات Export Hub یا قطب صادراتی نقش مهمی در رشد و شکوفایی اقتصاد کشور دارد. این واقعیت که کشورهای تازه صنعتی شده عمدتاً از طریق استراتژی توسعه صادرات و نفوذ در بازارهای جهانی، موفق به حفظ و تقویت رشد مداوم اقتصادی خود شدهاند، بسیار واضح و شفاف است. در کشور ما شرکتهای لبنیات به علت بهرهگیری از تجهیزات جدید، نیروهای تحصیل کرده و زیرساختهای نسبتاً مناسب در این حوزه، این امکان را دارند که بتوانند با نفوذ در بازارهای خارجی زمینه را برای فعالیتهای جهانی فراهم نمایند. ایدههای نوآورانه این شرکتها میتواند بخشهای مختلفی از بازار هدف را در کشورهای مختلف جلب نماید. در این مقاله به تشریح و مفهومسازی هاب صادراتی پرداخته شده است.
ورود به بازار اقتصاد جهانی، استفاده از پتانسیلهای شرکتهای کوچک و متوسط، عضویت در سازمان تجارت جهانی و ایجاد تنوع در اقلام صادراتی، یکی از ضروریات توسعه اقتصادی کشورها میباشد. در عصر حاضر، بخش عمدهای از توان اقتصادی ملل برای تسلط بر بازارهای منطقهای و فرامنطقهای در گرو کسب دانش و فناوری و به کارگیری آن در خلق محصولاتی متنوع و هماهنگ با نیاز کنونی جهان است. استفاده از فناوری در تولید و صادرات، موجب افزایش قدرت رقابت پذیری و افزایش سهم در بازار جهانی میگردد.شناسایی و فهم عوامل زیربنایی تشکیل هاب صادراتی یک عرصه حیاتی از تحقیقات هم در جوامع آکادمیک، هم در صنعت و هم در سیاست است. عملکرد موفقیتآمیز صادرات برای کامیابی ملی و موفقیت صنایع ملی حیاتی و تعیینکننده است. از این منظر تشکیل هاب صادراتی به عنوان یک بحث کلان همیشه مدنظر بوده است.