ارزیابی آمادگی صادراتی
Export Readiness Assessment
ارزیابی آمادگی صادراتی
سطوح قابل ارزیابی صادرات برای شرکت ها
برتر صادراتی
توانمند صادراتی
دارای پتانسیل صادراتی
عدم احراز
ارزیابی توانایی بنگاههای کوچک برای برقراری ارتباط آینده دار با خریداران خارجی اصطلاحا ارزیابی آمادگی برای صادرات (ERA) نامیده می شود. ارزیابی آمادگی صادراتی یا Export Readiness Assessment که بهطور مخفف ERA خوانده میشود، آمادگی شرکت شما را برای ورود به بازارهای بینالمللی و یا گسترش بازارهای بینالمللی و یا بازارهای صادراتی نو مورد ارزیابی قرار میدهد. این ارزیابی به شما در مورد وضعیت صادراتی محصولتان دید کلی میدهد. این دید باعث میشود تا بازارهای نو و بین المللی را بهتر بشناسید و جایگاه خودتان را در این بازارها بسنجید. همانطور که میدانید برای ورود به بازارهای صادراتی و یا گسترش بازار نیازمند زیرساختهای فنی مدیریتی، انسانی و مالی هستیم. درصورتیکه زیرساختهای لازم را از قبل پیشبینی نکرده باشیم با توجه به رقبای زیاد قطعاً به مشکل بر خواهیم خورد. به عنوان مثال فرض کنید شرکت شما در بازاری ورود کند اما در تأمین مواد اولیه در بخش تولید دچار مشکل باشد نه تنها بازار را از دست خواهید داد بلکه با توجه به آنکه نتوانستید به تعهداتتان پایبند باشید در بازار بینالملل نمره منفی میگیرید و ممکن است برندتان مورد استقبال در آینده قرار نگیرد.
برخی اوقات دیده میشود که تلاشهایی از سوی بنگاههای تولیدی که حداقلِ زیرساختهای لازم را ندارند صورت میگیرد تا در بازارهای بینالمللی حضور پیدا کنند. این بنگاهها تلاش میکنند تا با فعالیتهای دفعی و عملیاتی، بخشی از برنامهها و استراتژیهای صادراتی را در پیش بگیرند. خروجی این اقدامات در صورت نداشتن الزامهای حداقلی یا به صورت غیرقابل کنترل و اتفاقی رخ میدهد یا منتج به شکست و عدم تحقق اهداف مورد نظر میشود. این اقدامات که معمولا در زمانهای نامناسب و بدون داشتن آمادگی های لازم صورت میگیرد میتواند ورود به بازار را با مشکل همراه کرده و ضمن شکست و تحمیل هزینههای بسیار، کسبوکارها را برای همیشه از حضور در بازارهای جهانی ناامید کند. شاخص هایی که تحت عنوان شرایط اولیه یک شرکت برای “آماده صادرات شدن” در مورد شرکت مورد بررسی گرفته میشود شامل تعهد مدیریتی، منابع مالی، دانش فنی، ظرفیت تهیه و تولید محصولات و خدمات، مهارت تجارت جهانی و دانش بازاریابی بین المللی می باشد.
آیا شرکت شما آماده ی صادرات است؟
برای صادرات به کشورهای دیگر چه چیزی لازم است؟ آیا شرکت شما آماده ی صادرات است؟ آیا توان و زیرساخت لازم برای صادرات را دارید؟ برای پیدا کردن پاسخ این سوالات تا پایان با این مقاله همراه باشید.
ارزیابی صادراتی
شرکت هایی که پا به عرصه بین الملل و فروش محصول در عرصه جهانی می گذارند، ابتدا شرکت، محصول، منابع انسانی و تمام بخش های دیگر مجموعه ی خود را تحت ارزیابی قرار می دهند. در این ارزیابی که به ارزیابی آمادگی صادراتی Export Readiness Assessment یا به اختصار ERA معروف است، یک شرکت از نقطه نظر صادرات مورد بررسی قرار می گیرد.
این ارزیابی می تواند به شما در دستیابی به اهداف صادراتی تان کمک کند. در این مرحله، کیفیت کالا یا خدمات شرکت شما مور توجه است. در نهایت مشخص می شود که آیا ظرفیت و منابع لازم برای ارائه محصول یا خدمات قابل عرضه در مقیاس جهانی با قیمت رقابتی وجود دارد یا نه؟ نکات مختلفی باید برای ارزیابی آمادگی صادرات در نظر گرفته شود که در باشگاه شرکت های صادراتی دانش بنیان روی آنها تحقیق شده است. ما نکات کلیدی این تجربه را اینجا برای شما و به صورت خلاصه بیان می کنیم.
چگونه آمادگی صادراتی شرکت خود را ارزیابی کنید؟
برای صادرات به کشورهای دیگر چه چیزی لازم است؟ آیا شرکت شما آماده ی صادرات است؟ آیا توان و زیرساخت لازم برای صادرات را دارید؟ برای پیدا کردن پاسخ این سوالات تا پایان با این مقاله همراه باشید.
ارزیابی صادراتی
شرکت هایی که پا به عرصه بین الملل و فروش محصول در عرصه جهانی می گذارند، ابتدا شرکت، محصول، منابع انسانی و تمام بخش های دیگر مجموعه ی خود را تحت ارزیابی قرار می دهند. در این ارزیابی که به ارزیابی آمادگی صادراتی Export Readiness Assessment یا به اختصار ERA معروف است، یک شرکت از نقطه نظر صادرات مورد بررسی قرار می گیرد.
این ارزیابی می تواند به شما در دستیابی به اهداف صادراتی تان کمک کند. در این مرحله، کیفیت کالا یا خدمات شرکت شما مور توجه است. در نهایت مشخص می شود که آیا ظرفیت و منابع لازم برای ارائه محصول یا خدمات قابل عرضه در مقیاس جهانی با قیمت رقابتی وجود دارد یا نه؟ نکات مختلفی باید برای ارزیابی آمادگی صادرات در نظر گرفته شود که در باشگاه شرکت های صادراتی دانش بنیان روی آنها تحقیق شده است. ما نکات کلیدی این تجربه را اینجا برای شما و به صورت خلاصه بیان می کنیم.
بسیاری از آژانسهای دولتی، تجاری و سازمانهای حمایت از کسبوکار، ابزارها و «آزمونهای» آنلاین را با هدف کمک به کسبوکارها در ارزیابی آمادگی صادراتی خود توسعه دادهاند. این آزمون ها عملکرد کسب و کار را در حوزه های زیر ارزیابی می کنند:
- انتظارات تجاری؛
- نیازهای منابع انسانی؛
- منابع مالی و قانونی؛
- روش های بازاریابی؛
- تعهد مدیریت؛
- و رقابت پذیری.
اما انجام فرآیند ارزیابی دارای جزئیات و نکات ریزی است که در اکثر مواقع نمی توان آنها را در یک فرم و پرسشنامه از پیش آماده گنجاند. به همین دلیل و در راستای ارزیابی دقیق و عمیق شرکتها، باشگاه شرکت های صادراتی دانش بنیان خدمتی با نام ارزیابی به شرکت ها ارائه می کند. در این خدمت شرکت ها طی دو مرحله مورد ERA و ارزیابی عمیق قرار می گیرند. شاخص های مختلفی برای ارزیابی صادراتی این شرکت های دانش بنیان بررسی و امتیازدهی می شود که برای آشنایی با آنها می توانید بخوانید.
به طور خلاصه می توان گفت، چهار مرحله عملی برای آمادگی صادراتی وجود دارد که شرکت ها می بایست آنها را برای محصول و مجموعه ی خود پیاده سازی کنند:
- ایجاد تعهدات زمانی و پولی برای انجام سفارشات صادراتی
- ایجاد انتظارات واقع بینانه در مورد بازده سرمایه گذاری صادرات به خارج
- ایجاد یک برنامه صادرات دقیق با هدف دستیابی به رشد واقعی تجارت
- اصلاح محصول و خدمات بر اساس مقررات و ترجیحات فرهنگی در بازارهای خارجی.