تحقیقات بازار بین‌المللی

تحقیقات بازاریابی عبارت است از گردآوری ، پردازش ، تجزیه و تحلیل نظام مند اطلاعات و داده ها در مورد کلیه پارامترهای بازار کالاها و خدمات، به نوعی که مصرف کنندگان و مشتریان را از طریق اطلاعات ، به تولیدکنندگان و عرضه کنندگان کالاها و خدمات مرتبط می سازد.

تحقیقات ‌بازار یکی از موثرترین راه‌ها برای پیدا کردن بینش نسبت به مشتریان و رقیبان در صنعت است. هدف از تحقیقات ‌بازار به‌دست آوردن اطلاعاتی است که در تصمیم‌گیری‌های کسب‌وکار مهم هستند. مخصوصاً برای تصمیمات کسب‌وکارهای کوچک برای ورود به حوزه‌ای جدید یا تولید محصولات جدید، تحقیقات بازار بسیار مهم و تأثیرگذار است. روش‌های مختلفی در تحقیقات ‌بازار وجود دارد که کسب‌وکارها از آن‌ها برای جمع‌آوری اطلاعات استفاده از محصول استفاده می‌کنند.

تحقیقات بازار فرآیند ارزیابی، میزان ثبات یک محصول و یا خدماتی جدید در بازار است؛ به عبارتی می توان گفت تحقیقات بازار مقدار انتظارات و واکنش مردم به محصولات و خدمات جدید را آشکار می سازد. دلیل انجام تحقیقات بازاربرای شرکت ها، جلوگیری از اجرای پروژه هایی است که منجر به شکست می شوند. تحقیقات بازارمی تواند گاهی توسط عوامل داخلی شرکت و یا شرکت های متخصص در این امر انجام شود.
یکی از پارامترهای بسیار مهم در مطالعه بازار، تحقیقات بازار بین المللی است، شرکت هایی که تمایل به تجارت جهانی (بین المللی) دارند برای درک و شناخت کافی از بازار هدف خود، قبل از ورود، آن را مورد بررسی قرار داده و تصمیمات خود را بر پایه و اساس مطالعات بازار اتخاذ می کنند.

کات اصلی در تحقیقات بازاربین المللی
تحقیقات بازاربین المللی از اهمیت بالایی در زمینه تحقیقات بازار برخوردار است و برای انجام آن و دست یابی به نتایج کارآمد باید نکاتی را رعایت کرد؛ در این قسمت به بررسی 4 نکته مهم در تحقیقات بازاربین المللی می پردازیم.
1. رصد بازار
2. ارزیابی پتانسیل های بازار
3. ترسیم نتایج
4. نوآوری در بازاریابی

تحقیقات بازار خارجی برای پاسخ دهی به سوال‌های اساسی

شرکت‌ها قبل از ورود به بازارهای بین المللی بایستی از خود سوال کنند که:

  • آیا فروش بین‌المللی باعث سودآوری بیشتر شرکت در حالت کلی خواهد شد؟
  • آیا بازارهای خارجی از بازارهای داخلی رشد بیشتری خواهند داشت؟
  • آیا در بازارهای خارجی با توجه به سرمایه گذاری‌های بازاریابی موفق تر از بازارهای داخلی خواهند بود؟
  • آیا محصولات و خدمات شرکت دارای جایگاهی مشابه جایگاه بازار داخلی خواهند بود؟
  • در بازارهای خارجی 4P چگونه تعریف خواهد شد؟
  • جواب دادن به این سوالات و سوالات مشابه می تواند اولویت های سازمان برای انجام تحقیقات بازار بین‌المللی را مشخص نماید.

دستاوردهای تحقیقات ‌بازار در کسب و کار

  • درک مشتری، شناسایی سطح آن‌ها (مکان زندگی، جنسیت، میزان درآمد و…)
  • تعیین بهترین مکان برای اجرای کسب و کار
  • شناسایی فرصت‌های رشد و افزایش سود کار
  • ایجاد تغییرات نسبت به تقاضای بازار
  • پیشنهاد محصولات جدید با توجه به نیاز روزمره بازار
  • پیدا کردن بازار جدید درون و یا خارج از کشور
  • پیدا کردن بازار جدید درون و یا خارج از کشور
  • برنامه‌ریزی برای شیفت های کار، تعداد پرسنل مورد نیاز و هزینه‌ها
  • بررسی و تحت نظر گرفتن رقبا در بازار
  • شناسایی رقبا
  • جمع‌آوری اطلاعات درباره نحوه کار رقبا
  • مقایسه رقبا
  • کاهش ریسک


برای بهره‌برداری بیشتر در اجرای پروژه‌ها باید از تحقیقات ‌‌بازار کمک گرفت، با توجه به نکات ذکر شده بالا می‌توان گفت که با اجرای تحقیقات بازار، تصویر جامعی از کسب و کار بدست می‌آید که تصمیم‌گیری در اجرای پروژه را آسان تر می‌کند.