راهبری و توسعه بازارهای جهانی

مدیریت صادرات

مدیریت صادرات


شرکت مدیریت صادرات
در چند دهه گذشته توسعه تکنولوژی و تغییر رویکرد مصرف کنندگان در دنیا شده است این موضوع در کنار رشد بی سابقه رقبای داخلی و خارجی و افزایش تنوع و انتخاب پذیری مصرف کنندگان موجب پیچیده شدن فرآیند بازاریابی و برندینگ در عرصه بین المللی شده است تا جای که تولیدکنندگان بصورت مستقل و جامع امکان حضور مستمر و موفق را در بازارهای جهانی بدون کمک گرفتن از شرکتهای متخصص بازاریابی بین المللی ندارند . این موضوع موجب گردیده است در کنار شرکت های مدیریت تجارت ( ETC ) که بعنوان یک تاجر و خرید با تولیدکنندگان وارد معامله می شوند و صرفا به فکر سودآوری خود هستند شرکت های مدیریت صادرات یا به اصطلاح EMC را پدیدار نماید .

ﺷﺮﮐﺖ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺻﺎدرات بعنوان واسطه های صادراتی در جهت توانمندسازی و کمک به تولیدکنندگان برای حضور موفق مستمر و سودآور در بازارهای جهانی و افزایش میزان صادرات آنها تشکیل می شوند . این شرکتها معمولا بصورت کشور محور و یا موضوع محور در تعداد خاصی از کشورها بنا به نیاز و شرایط بازار با تولیدکنندگان بخصوص تولیدکنندگان کوچک و متوسط که امکان راه اندازی وسیع بخش بازاریابی بین المللی را ندارد وارد همکاری می شوند.

ﺷﺮﮐﺖ های ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺻﺎدرات طبق یک ﻗﺮارداد رﺳﻤﯽ با تولیدکنندگان ﻧﻤﺎﯾﻨﺪﮔﯽ اﻧﺤﺼﺎري ﯾﺎ ﻏﯿﺮ اﻧﺤﺼﺎري ﺗﻤﺎم ﯾﺎ ﺑﺨﺸﯽ از ﻣﺤﺼﻮﻻت ﺗﻮﻟﯿﺪي و ﯾﺎ ﺧﺪﻣﺎت آﻧﻬﺎ را در ﺑﺎزارﻫﺎی یک یا چند کشور بنا به توافق بعهده می گیرند .

یکی از ویژگیهای شرکتهای مدیریت صادرات و تفاوت اصلی آنها با شرکت های تجاری ﺗﻌﻬﺪ در ﻗﺒﺎل ﺣﻔﻆ راﺑﻄﻪ ﺑﻠﻨﺪ ﻣﺪت ﺑﺎ ﺗﻮﻟﯿﺪ ﮐﻨﻨﺪﮔﺎن و ﻣﺼﺮف ﮐﻨﻨﺪﮔﺎن و همچنین اتقاء ارزشهایی غیر بازاریابی و فروش است . بخش های اصلی ماموریت شرکتهای مدیریت صادرات به شرح زیر می باشد :

بازارشناسی
بازارسنجی
بازارسازی
بازاریابی
بازارگردانی

مدیریت صادرات کالا و خدمات چیست؟

به عبارت ساده، مدیریت صادرات کالا و خدمات استفاده از فرآیند مدیریتی در حوزه‌‌ی کارکردی صادرات و توسعه بازار است. در واقع نوعی از مدیریت است که برای ایجاد هماهنگی و انسجام تمام کسانی که در کسب ‌و کار صادرات مشغول فعالیت هستند، مورد نیاز است. به این ترتیب، این فرایند در رابطه با تأمین امنیت سفارشات صادرات و تکمیل به موقع و موفقیت‌آمیز آن‌ها و طبق الزامات مشخص شده از سوی خریداران خارجی است.

اهداف اصلی مدیریت صادرات کالا و خدمات:
کسب دانش درباره‌ی تجارت بین‌المللی و آشنایی با فرایند صادرات و واردات
ماهیت مدیریت صادرات کالا و خدمات
ماهیت مدیریت صادرات را می‌توان به ‌درستی در زمینه‌ی حوزه‌ی کارکردی صادرات و روند مدیریتی درگیر در مدیریت صادرات، درک کرد.

طبقه‌بندی صادرات
صادرات به دسته‌های زیر طبقه‌بندی می‌شود:
1- صادرات کالا
2- صادرات خدمات
3- صادرات پروژه
4- صادرات تلفنی

در اینجا دو نوع صادرات کالا و خدمات را توضیح می‌دهیم:
• صادرات کالا
صادرات کالا به صادرات کالاهای فیزیکی اشاره می‌کند. به عنوان مثال، پوشاک، کالاهای مهندسی، مبلمان، آثار هنری و غیره.

• صادرات خدمات
صادرات خدمات به صادرات کالاهایی اشاره می‌کند که به صورت فیزیکی وجود ندارند. یعنی خدمات حرفه‌ای، فنی و یا خدمات عمومی است. نمونه‌هایی از این صادرات شامل صادرات نرم‌افزار کامپیوتر، معماری، سرگرمی و یا خدمات مشاوره‌ی فنی و… است.


تعریف شرکت مدیریت صادرات کالا و خدمات
یک شرکت مدیریت صادرات، مسئول فروش از طریق حساب‌های مشخص و توسعه‌ی توزیع در یک قلمروی مشخص است. پوشش فروش میدانی مهم‌ترین نقش یک شرکت مدیریت صادرات است. این فقط یکی از خدماتی است که آن‌ها ارائه می‌کنند. با افزایش دسترسی به بازارهای خارج از کشور و اقزایش تقاضای آن‌ها، امروزه، شرکت‌های مدیریت صادرات کالا و خدمات به نحوی ایده‌آل آماده‌ی شناسایی فرصت‌های فراوان و پتانسیل سودآور هستند که در صادرات محصولات آن‌ها وجود دارد. معمولاً، شرکت‌های کوچک و متوسط منابع مالی و عملیاتی را ندارند تا فراتر از بازارهای داخلی و محلی خود ترقی کنند. به زبان ساده، در اینجا است که شرکت‌های مدیریت صادرات کالا و خدمات می توانند به کمک شما بیایند.
شرکت مدیریت صادرات کالا و خدمات به عنوان رابطی برای کسب‌ و کارهایی که به دنبال صادرات محصولات خود هستند عمل می‌کند. از طریق این شکل غیرمستقیم از صادرات، کسب‌ و کارهای کوچک می‌توانند نه تنها هزینه‌های راه ‌اندازی صادرات را پایین نگه دارند و به سرعت سود کسب کنند، بلکه می‌توانند امنیت را برای خود با ورود به بازارهای بین‌المللی تحت هدایت کارشناس فراهم کنند. کسب ‌و کارهای کوچکی که با شرکت‌های مدیریت صادرات کالا و خدمات مشارکت و همکاری می‌کنند می‌توانند تجربه صادرات خود را از طریق مزایای کلیدی دیگر منتقل کنند.

ﺧﺪﻣﺎت ﻗﺎﺑﻞ اراﺋﻪ ﺗﻮﺳﻂ ﯾﮏ ﺷﺮﮐﺖ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺻﺎدرات:

اﻧﺠﺎم ﮐﻠﯿﻪ اﻗﺪاﻣﺎت ﻣﺸﺘﻤﻞ ﺑﺮاﯾﺠﺎد ﺗﻘﺎﺿﺎ و ﻧﯿﺰ ﭘﺎﺳﺨﮕﻮﯾﯽ ﺑﻪ ﺗﻘﺎﺿﺎي ﻣﻮﺟﻮد و ﯾﺎ اﯾﺠﺎد ﺷﺪه در ﺑﺎزارﻫﺎي ﺑﯿﻦ اﻟﻤﻠﻠﯽ از جمله :

– انجام ﺗﺤﻘﯿﻘﺎت ﺑﺎزارﯾﺎﺑﯽ ﺑﺮاي ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ ﺑﺎزار ﻫﺪف
– ﺗﻌﯿﯿﻦ وﯾﮋﮔﯿﻬﺎي ﮐﻤﯽ و ﮐﯿﻔﯽ ﻣﺤﺼﻮل ﻣﻮرد ﻧﯿﺎز ﺑﺎزار ﻫﺪف
– ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ و اﻧﺘﺨﺎب ﺗﻮزﯾﻊ ﮐﻨﻨﺪه ﻣﺎﻫﺮ و ﺑﺎ ﺗﺠﺮﺑﻪ
– ﻣﺬاﮐﺮه ﺑﺮاي ﮐﺴﺐ ﻣﺠﻮزﻫﺎي ﻻزم
– آﻣﻮزش ﺗﻮزﯾﻊ ﮐﻨﻨﺪه ﻫﺎ در ﻣﻮرد ﻧﺤﻮه ﺑﺎزارﯾﺎﺑﯽ ﻫﺮ ﻣﺤﺼﻮل ﺧﺎص
– اراﺋﻪ ﺧﺪﻣﺎت ﭘﺲ از ﻓﺮوش ﺑﻪ ﻣﺸﺘﺮﯾﺎن
– ﺗﻬﯿﻪ اﺳﻨﺎد و ﻣﺪارك ﻣﻮرد ﻧﯿﺎز ﺻﺎدرات ﮐﺎﻻ ﯾﺎ اﺧﺬ ﻣﻨﺎﻗﺼﺎت ﺑﯿﻦ اﻟﻤﻠﻠﯽ ﺧﺎرج از ﮐﺸﻮر اراﺋﻪ اﻟﺰاﻣﺎت و ﭘﯿﺸﻨﻬﺎد ﻣﺎرك ﮔﺬاري و ﺑﺴﺘﻪ ﺑﻨﺪي ﻣﺤﺼﻮل ﺻﺎدراﺗﯽ
– ﺗﻌﯿﯿﻦ دﻗﯿﻖ ﻫﺰﯾﻨﻪ ﻫﺎي ﺑﯿﻤﻪ، ﺣﻤﻞ و ﻧﻘﻞ و
– اراﺋﻪ ﻣﺸﺎوره ﺑﺮاي ﻗﯿﻤﺖ ﮔﺬاري ﻣﺤﺼﻮﻻت )ﮐﺎﻻ ﯾﺎ ﺧﺪﻣﺎت(
– اراﺋﻪ ﺧﺪﻣﺎت اﻧﺒﺎرداري در ﺑﺎزار ﻫﺪف
– ﻫﻤﺎﻫﻨﮕﯽ اﻣﻮر ﺣﻤﻞ و ﻧﻘﻞ
– ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ رﯾﺴﮏ ﭘﺮداﺧﺘﻬﺎ و ﺗﻌﻬﺪات ﻃﺮﻓﯿﻦ

نکات مهم در خصوص شرکتهای مدیریت صادرات :
شرکتهای مدیریت صادرات معمولا دارای شبکه های ارتباطی و بازاریابی و همچنین شبکه های فروش و توزیع در کشورهای هدف می باشند .
شرکتهای مدیریت صادرات معمولا روی گروهی خاصی از محصولات بسیار توانمند هستند و امکان جامعیت در تمامی گروه محصولات و خدمات بسیار محتمل است .
ﻗﺮارداد شرکتهای مدیریت صادرات معمولا بین 1 تا 3 سال می باشد .
شرکتهای مدیریت صادرات با چند روش روابط مالی با طرف های خود دارند :
صرفا پرداخت حق عضویت
اخذ هزینه در قبال پروژه های بازاریابی خاص ( اعزام یا پذیرش هیات تجاری – برگزاری نمایشگاه و … )
صرفا اخذ کمیسیون از فروش محصولات ( این نوع از پرداخت معمولا در قبال کالاهای خاص یا شرایط خاص انجام می گردد )
دریافت حق عضویت همزمان با اخذ کمیسیون از فروش


مزایای همکاری با شرکت‌های مدیریت صادرات
به عنوان یک شکل از صادرات غیر مستقیم، شرکت مدیریت صادرات کالا و خدمات فشار فعالیت‌های مربوط به صادرات را به نمایندگی از مشتریان خود برعهده می‌گیرد. شرکت‌های مدیریت صادرات می‌توانند به صورت نمایندگان و یا توزیع‌کنندگان عمل ‌کنند. شرکت‌های مدیریت صادرات می‌توانند به صادرکنندگان از طریق موارد زیر کمک کنند:
• تحقیقات بازار خارجی
• نمایشگاه‌های تجاری و تبلیغات محصولات دیگر در خارج از کشور
• استراتژی‌های بازاریابی برای هدف قرار دادن خریداران برتر
• توزیع خارجی
• ایجاد سیستم های تدارکات
• مدیریت و آموزش نیروی فروش خارجی
• تدارک هر گونه خدمات و تسهیلات اضافی
• مدیریت پیروی از مقررات
صرف ‌نظر از اینکه شرکت مدیریت صادرات کالا و خدمات چه کاری انجام می‌دهد، لازم است بدانید که آن‌ها هرگز مالکیت قانونی محصولات آن‌ها را برعهده نمی‌گیرند. کسب‌ و کاری که به صادرات می‌پردازد، مالکیت قانونی محصولات خود را در طول فرآیند صادرات حفظ می‌کند. مزیت واقعی مشارکت با مدیران صادرات در دانش تخصصی فراوان و ارتباطات آن‌ها نهفته است. شرکت مدیریت صادرات کالا و خدمات تقاضاهای بازار واردکننده با صنعت صادرکننده و نوع محصول را تلفیق می‌کند. آن‌ها هم‌چنین مقررات تجارت بین المللی مربوط به منطقه را بررسی می‌کنند. به این دلایل، حتی صادر کنندگان با تجربه نیز می‌توانند از انعقاد قرارداد با شرکت مدیریت صادرات کالا و خدمات برای سوق دادن محصولات به بازارهای خارجی خاصی بهره‌مند می‌شوند.

خطرات ناشی از کار با EMC و چگونگی اجتناب از آن‌ها
درحالی که شرکت‌های مدیریت صادرات می‌توانند به بازارهای خارجی خیلی سریع دسترسی پیدا کنند، کار آن‌ها بدون خطر نیست. هنگامی که صادرکنندگان و EMC یک سیستم ارتباط روشن و اهدافی همسو ایجاد کنند، صادرکنندگان ممکن است کنترل مسیر فروش‌ها خارجی را از دست بدهند. برای جلوگیری از چنین وضعیتی، صادرکنندگان آن‌چه در زیر می‌آید را انجام می‌دهند:
• با دقت شرکت‌ مدیریت صادراتی را انتخاب کنید که نیازهای شرکت شما را برآورده کنند.
• ایده‌ی روشنی از اهداف صادراتی خود را شکل دهید و مطمئن شوید که آن‌ها برای EMCقابل درک است.
• برنامه‌ی مدیریت پروژه برای ردیابی فعالیت‌های گسترش را توسعه دهید.
• یک برنامه‌ی ارتباطات برای حل شفافیت و حل سریع مشکلات را شرح دهید.

پیدا کردن EMC مناسب
متأسفانه، همین عناصر که شرکت مدیریت صادرات کالا و خدمات را سودمند می‌سازد، یافتن آن‌ها را سخت می‌کند. از آنجا که EMC بسیار تخصصی هستند و به طور معمول به عنوان سازمان‌های کوچک فعالیت می‌کنند، صنعت آن‌ها از لحاظ جغرافیایی پراکنده و تقسیم شده است، پیدا کردن مقر آن‌ها را فوق العاده دشوار می‌سازد. امروزه، روند معمولی یافتن منابع شرکت‌های مدیریت صادرات منسوخ شده و ناکارآمد است.
با شناخت مفهوم مدیریت صادرات کالا و خدمات و اهداف ان و با در نظر گرفتن مزایا و خطرات همکاری و مشارکت با یک شرکت مدیریت صادرات می توانید تصمیم خود را برای مشارکت بگیرید.